Meterstanden

Heb je een slimme meter? Dan hoef je meestal geen meterstanden door te geven. We kunnen namelijk op afstand de meterstanden uitlezen. De laatst bekende meterstanden waarmee je contract of jaarnotaperiode is gestart, vind je in de Vrijopnaam-app.

Heb je een meter die niet op afstand uitleesbaar is, dan ontvang je vanzelf een verzoek per e-mail en via de app om de standen door te geven.

Twijfel je over de meterstanden of heb je hulp nodig bij het aflezen van de meter? Neem gerust contact met ons op! We zijn op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar op 085-30 32 652. Mailen kan altijd! 

Slimme vragen over meterstanden

Bekijk alle slimme vragen

Als je je aanmeldt bij Vrijopnaam, ontvang je na de overstapdatum een e-mail met het verzoek om je meterstanden door te geven. Door op de link in de e-mail te klikken kun je je meterstanden aan ons doorgeven in de Vrijopnaam-app. Tenzij de woning beschikt over een slimme meter, dan hoef je niks te doen. Wij halen de meterstanden automatisch op.

Let op: als je een zogenaamde slimme meter hebt, worden de meterstanden op afstand uitgelezen, behalve als je aan je netbeheerder hebt aangegeven dat je hier niet akkoord mee bent. De standen die je slimme meter doorgeeft, geven wij als je klant van ons wordt, door aan je oude leverancier. Deze standen zullen dan als eindstanden zichtbaar zijn op de eindafrekening van de oude energieleverancier en worden door ons gebruikt als beginstanden.

Als je nog geen slimme meter hebt, ontvangen we graag de meterstanden voor stroom en gas. Het is mogelijk dat er per meter twee telwerken zijn: normaalverbruik en dalverbruik. Deze geef je dan beide aan ons door. Je hoeft alleen de cijfers voor de komma aan ons door te geven.

Bij twijfel kun je een (duidelijke) foto van de meterstanden toesturen naar klantteam@vrijopnaam.nl of WhatsApp (085-30 32 652).

Wij vragen de meterstanden op als je klant van ons wordt, en daarna elk jaar om de jaarnota op te maken.

Wanneer je beschikt over een slimme meter, kunnen de meterstanden vaak automatisch op afstand uitgelezen worden.

Heb je wel een slimme meter maar ons nog geen toestemming gegeven voor het dagelijks uitlezen ervan? Geef gemakkelijk toestemming via de Vrijpnaam-app of stuur ons een e-mail. Met jouw toestemming lezen we dagelijks de meters uit en gebruiken deze data enkel en alleen om je werkelijke verbruik in de app te tonen.

Het is ook mogelijk dat je slimme meter in storing is. In dat geval geven we in de Vrijopnaam-app aan om welke storing het gaat en wat je eventueel kunt doen. 

Let op: indien je de netbeheerder opdracht hebt gegeven je slimme meter ‘uit te zetten’, kunnen wij nooit de data ophalen.

De Vrijopnaam-app is beschikbaar als webapp. Een nieuwe technologie, waarbij je een snelkoppeling maakt naar de Vrijopnaam-app op het startscherm van je telefoon, tablet of computer. In twee stappen:


  1. typ vrijopnaam.app in je browser

  2. zet op je beginscherm en klaar ben je.

Voor iOs:

How to - snelkoppeling Vrijopnaam-app op iOs apparaat zetten

Voor Android:

How to - snelkoppeling Vrijopnaam-app voor Android appartaat

Chatten of bellen naar 085-30 32 652 kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Mailen kan altijd!